Horská střediska investovala do letošní zimy přes miliardu

Skiareály v ČR pokračují v rozvoji a modernizaci svých služeb pro zákazníky a společně s investicemi do úsporných technologií, kterými čelí možné proměnlivosti počasí i cen energií, tak letos investují více než miliardu korun. Na návštěvníky českých hor čeká i letos řada novinek, přičemž ceny skipasů se podařilo udržet prakticky na loňské úrovni.

Letní sezóna na horách byla úspěšná

I přes rekordní zájem o zahraniční dovolené byla letní návštěvnost na našich horách vyšší než v loňském roce. Je to dáno také stále se rozšiřující nabídkou služeb a atrakcí, zejména bikeparků pro cyklisty. 

Zájem o zimní české hory neklesá

Podle aktuálního průzkumu pro Asociaci horských středisek (AHS), který byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos ve dnech 9.–12. října na vzorku N=1014 osob ve věku 18-65 let, pobyt na horách N=502 osob ve věku 18-65 let, se na české hory v zimě chystá až 77 % těch, kteří v zimě na hory jezdívají. Navíc stoupá počet těch, kteří chtějí na zimních horách trávit delší čas – podíl prodloužených víkendů a týdenních pobytů vzrostl na cca 60 %.

Nové sjezdovky i lanové dráhy

K hlavním novinkám patří vybudování několika sjezdových tratí a dvou lanových drah. Návštěvníci se mohou těšit na nové nebo rozšířené sjezdové tratě – např. ve Špindlerově Mlýně lze využívat dvě zcela nové sjezdovky, které budou tvořit základ budovaného propojení mezi Sv. Petrem a Medvědínem. Nová sjezdová trať letos vznikla i na Dolní Moravě, s délkou 3,7 km je nejdelší v ČR. Na Bílé v Beskydech se uvádí do provozu nová šestisedačka s vyhříváním a bublinami, která nahradí dosavadní čtyřsedačku, v Orlickém Záhoří v Orlických horách zprovozní čtyřsedačku s délkou přes 1400 m.

Na kvalitnější služby se lze těšit díky novým provozním budovám, investicím do zlepšení zázemí doprovodných služeb, nebo rozšíření portfolia služeb. Pokračuje také digitalizace systémů, především v oblasti online prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách. »Lidé vnímají, že česká horská střediska chtějí nabídnout svým návštěvníkům dokonalé a uživatelsky přátelské služby. Potvrdil to i letošní průzkum, ve kterém z respondentů rozhodnutých jet v zimě na hory téměř polovina souhlasí, že technické vybavení zimních regionů v ČR a v zahraničí je srovnatelné,« dodává prezidentka AHS Kateřina Neumannová.

ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay

Zvýšení komfortu služeb, efektivita a udržitelnost

Letošní investice horských středisek do zimní sezóny přesahují 1 mld. Kč. Skiareály chtějí návštěvníkům nabídnout zimní zážitky a lyžování v očekávaném rozsahu a maximální kvalitě. Proto vedle významných projektů propojování sjezdovek a výstavby nových lanovek směřuje nejvíce prostředků do technologií podporujících vyšší účinnost, nižší spotřebu energií a lepší hospodaření s vodou, což je pro udržitelnost zimních horských sportů v době klimatických změn stále důležitější.

Významné investice tak i letos směřovaly do výstavby akumulačních nádrží, nákupu nových sněžných děl a tyčí, které jsou stále účinnější a úspornější, jen za posledních 10 let se efektivita technického zasněžování zdvojnásobila. Rozšiřuje se používání moderní technologie SNOWSAT, která pomocí satelitů (GPS) s přesností na centimetry měří výšku sněhu v konkrétním místě. Areály tak dokážou kvalitněji upravovat sjezdové tratě, šetřit elektrickou energii a pohonné hmoty a zároveň šetrněji hospodařit s vodou při zasněžování.

Téměř 70 % Čechů souhlasí, že technické zasněžování je v dnešní době nezbytné pro zajištění kvalitního lyžování na sjezdovkách během celé zimní sezóny.

Efektivitu technického zasněžování podporují i akumulační nádrže, které sbírají vodu ze srážek, jarního tání a oblev. Násobně zlepšují účinnost zasněžování, a přitom chrání menší vodní toky. Na přínosech nádrží se shodnou jak provozovatelé skiareálů, tak i vodohospodáři, a je zřejmé, že tyto nádrže dokáží pomoci celému středisku a regionu. Napomáhají k zadržování vody v přírodě a také k jejímu ochlazování. Jejich přínos není jen v záchytu přírodních srážek k zasněžování, ale také jako zdroje vody v případě hašení požárů v nepřístupném horském terénu či jako zdroje užitkové vody v období sucha.

Až dosud skiareály v ČR vybudovaly okolo 35 akumulačních nádrží. Výstavbou dalších 30-50 nádrží by celkový objem v akumulaci vzrostl tak, že by tyto vysoce udržitelné zdroje pokryly až polovinu celkového množství vody využívaného pro technické zasněžování. »Ačkoli v zahraničí jsou akumulační nádrže běžné, v ČR je schvalování jejich výstavby zpomalováno, případně zcela zastavováno. Nefinanční podpora v podobě lepšího přístupu k posuzování a povolování investičních projektů a staveb je to, čím by český stát skiareálům a horským regionům pomohl nejvíce,« komentuje ředitel AHS Libor Knot.

Ceny skipasů jsou prakticky na loňské úrovni

Pro milovníky českých hor je dobrou zprávou, že ceny skipasů v této sezóně zůstávají v zásadě stejné nebo velmi podobné loňským. Dvě třetiny středisek udržely loňské ceny, větší část zbytku pohnula cenami nahoru i dolů, přičemž rozdíly se pohybují v řádu jednotek procent (od -4 % do +2 %). Většina skiareálů používá ceny minimální a maximální (buď jako plovoucí nebo rozlišené podle částí zimní sezóny). »I letos skiareály prohlubují trend plovoucích cen skipasů a cenového zvýhodňování online nákupu. Včasný nákup z domova ušetří lyžařům čas a peníze, skiareály zároveň dokážou lépe regulovat množství lyžařů na sjezdovkách,« říká Knot.

ILUSTRAČNÍ FOTO – pixabay

Češi uznávají význam horského turismu pro regiony

Takřka 78 % Čechů souhlasí, že fungování horských středisek s navázanými službami jako restaurace, ubytování, půjčovny atd. je důležité pro obživu místních lidí a zachování pracovních a podnikatelských příležitostí v českých příhraničních regionech. A 81 % respondentů souhlasí, že pro podporu českých regionů je důležité utrácet peníze na dovolené v ČR (souhlas u obou dotazů meziročně mírně vzrostl).

V horských obcích, které jsou převážně v příhraničních oblastech, je v cestovním ruchu fakticky zaměstnáno až 45 000 osob. Navíc podle multiplikačního modelu za každou korunu utracenou ve skiareálu připadne dalších 7 Kč v navazujících službách v horském středisku. Sociální a ekonomické přínosy z cestovního ruchu jsou tedy pro tyto oblasti zásadní.

Aktuální informace o českých horách zájemci naleznou tradičně na portálu holidayinfo.cz, kde se kromě množství sněhu a kilometrů upravených sjezdových tratí podívají na webkamery z horských středisek.

Novinky a průběžně aktualizované tipy na výlety a zimní pobyty jsou k dispozici také na jednom z největších turistických portálů kudyznudy.cz, který provozuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism.

»Na podporu zimní turistické sezóny v ČR CzechTourism mimo jiné spustil ve 13 zemích světa kampaň Unexpected Tradition. Navázala na odborníky oceňované vizuály, které mohli lidé zhlédnout během 1. jarní vlny, a bude mít ještě speciální část zaměřenou na hory. Kromě toho se lze, co se týče tipů na lyžování, zimu na běžkách nebo kde prožít advent či se vydat na Vánoce, inspirovat na jednom z největších turistických portálů v Evropě našem Kudy z nudy. Jsou na něm i informace o destinačnich kartách, tedy možnostech výhodného cestování po regionech, kde člověk během volna bydlí a chce čerpat za dobrou cenu i další služby. Nebo o skipasech či jak to vypadá se sněhem v jednotlivých horských střediscích,« říká ředitel marketingu a zahraničních zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

(zmk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy