Čínský zahraniční obchod vykazuje uprostřed trvalého růstu odolnost

Celkový čínský dovoz a vývoz se v prvních pěti měsících roku 2023 meziročně zvýšil o 4,7 % na 16,77 bilionu jüanů, což ukazuje na přetrvávající odolnost v podmínkách poklesu zahraniční poptávky.

Vývoz se v prvních pěti měsících meziročně zvýšil o 8,1 %, zatímco dovoz vzrostl o 0,5 %, uvedla ve středu Generální správa cel (GAC).

V dolarovém vyjádření dosáhl celkový objem zahraničního obchodu v tomto období 2,44 bilionu amerických dolarů.

V samotném květnu se zahraniční obchod meziročně zvýšil o 0,5 procenta, což podle GAC představuje čtvrtý měsíc růstu zahraničního obchodu v řadě.

Od ledna do května byl obchod s členskými zeměmi Regionální dohody o komplexním hospodářském partnerství svědkem stabilního růstu a tvořil více než 30 procent celkového zahraničního obchodu země, ukázaly údaje GAC.

Tempo růstu obchodu Číny se Sdružením národů jihovýchodní Asie a Evropskou unií činilo 9,9 %, resp. 3,6 %.

Obchod Číny se zeměmi Pásma a stezky se v daném období meziročně zvýšil o 13,2 procenta na 5,78 bilionu jüanů.

Zejména obchod s pěti středoasijskými zeměmi – Kazachstánem, Kyrgyzstánem, Tádžikistánem, Turkmenistánem a Uzbekistánem – meziročně vzrostl o 44 procent, uvedla GAC.

V období od ledna do května dovoz a vývoz v soukromém sektoru vzrostl o 13,1 % na 8,86 bilionu jüanů, což představuje 52,8 % celkového dovozu a vývozu v zemi.

Z hlediska druhů zboží se vývoz strojírenských a elektrotechnických výrobků zvýšil o 9,5 procenta a tvořil tak 57,9 procenta celkového vývozu.

Čína zavedla řadu politických opatření s cílem stabilizovat úroveň a optimalizovat strukturu zahraničního obchodu, což pomohlo podnikatelským subjektům aktivně reagovat na problémy způsobené oslabením zahraniční poptávky a účinně využívat tržní příležitosti, uvedl Lyu Ta-liang, představitel GAC.

Ministerstvo obchodu v pondělí uvedlo, že země buduje globálně orientovaný a plně otevřený jednotný domácí trh. Jednotný trh poskytne různým tržním subjektům, včetně podniků se zahraničním kapitálem, lepší prostředí a větší prostor.

Ekonomické veletrhy, obchodní veletrhy a speciální provozní mechanismy pro velké zahraniční investiční projekty budou podle ministerstva využity efektivnějším způsobem, aby poskytovaly více příležitostí a kvalitnější služby.

Aby byl zahraniční obchod stabilní, bude země vytvářet více obchodních příležitostí, stabilizovat obchod s nezbytnými produkty a podporovat zahraniční podniky.

Aby se zlepšila struktura zahraničního obchodu, Čína zformuluje ekologické a nízkouhlíkové normy pro některé produkty zahraničního trhu, povede podniky k správnému využívání přeshraničního elektronického obchodu, maloobchodních daňových opatření souvisejících s vývozem a zlepší účinnost celního odbavení.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy