Přes některé námitky zůstává linka metra v Čchung-čchingu otevřená pro všechny

Od svého otevření pro dopravu v červnu 2022 plní linka 4 železniční tranzitní dopravy v jihozápadním Čchung-čchingu jinou misi než její protějšky. Jejími prvními cestujícími jsou každý den houfy vesničanů z její výchozí stanice, kteří přicházejí až sem, aby městským obyvatelům prodali svou doma vypěstovanou zeleninu.

Každé ráno kolem půl šesté, hodinu před odjezdem prvního vlaku linky, se na stanici Š’-čchuan rozjedou výtahy, které vítají pravidelné cestující z města Š’-čchuan. Prakticky každý z místních vesničanů nesl na zádech košík naplněný různou zeleninou. Korálky vlhkosti na listech jasně prozrazují, že zelenina byla právě sklizena.

Kvůli takovému charakteristickému výjevu se lince metra mezi mnoha obyvateli Čchung-čchingu přezdívá také »linka s košíky«.

»Před spuštěním železniční dopravy jsme mohli jen stěží prodávat naši zeleninu do městských oblastí, protože jsme museli dvakrát nebo třikrát přestupovat na autobusy, abychom se tam dostali – nejméně dvě hodiny během jedné cesty,« vzpomíná 69letý vesničan Čen Fan-pching z Š’-čchuanu. »Nyní však můžeme jet přímo metrem do cílů ve vlastním městě, což nám pomůže ušetřit více než hodinu cesty,« dodal.

Pro něj a jeho spoluobčany je pohodlí, které linka metra přináší, jistou výhodou. Jejich doma vypěstovaná zelenina se dá ve městech prodávat za vyšší cenu. Například česnek se ve městě obvykle prodává za 10 jüanů (asi 1,4 dolaru) za kilogram, zatímco v Š’-čchuanu je to pouhých 8 jüanů za kilogram. Podle Čena se také jejich zelenina v městských oblastech vyprodá mnohem rychleji.

Přesto je v poslední době linka s košíky na balení pod palbou kritiky. Někteří internetoví diskutéři zastávají názor, že tyto koše zabírají v již tak přeplněném vlaku metra příliš mnoho místa, což může rušit ostatní cestující a dokonce poškozovat veřejná zařízení. Mnozí proto žádají vedení metra, aby cestujícím zakázalo v ranní a večerní špičce nosit sbalené koše a další velké předměty.

Na tyto stížnosti odpověděl provozovatel linky, společnost Chongqing Rail Transit Group, že smyslem železniční dopravy je stavět lidi na první místo a pomáhat jim k obživě. »Pokud budou předměty, které naši cestující přepravují, v souladu se zákony a předpisy pro železniční tranzit, nebudeme do nich nijak zasahovat,« uvádí se v prohlášení společnosti.

Vedení městské podzemní dráhy dlouhodobě podporuje snaživé vesničany, o čemž svědčí i několik na míru šitých služeb zaměřených na prodejce zeleniny.

»‚Speciální‘ cestující se objevili zcela nečekaně, takže jsme se zpočátku cítili rozladěni. Když jsme postupně zjistili, že většina pěstitelů zeleniny jsou senioři ve věku 60 a 70 let, začali jsme obdivovat jejich píli a houževnatost a rozhodli jsme se mít s nimi během provozu větší trpělivost a péči,« vysvětlil Ling Siang, vedoucí stanice Š’-čchuan.

Místní vesničané stojí ve frontě na vlak 4. linky Čchung-čchingského metra, aby prodali svou doma vypěstovanou zeleninu a ovoce obyvatelům měst v jihozápadním Čchung-čchingu, 27. března 2024. FOTO – Xinhua/Wang Quanchao

»Lidé starší 65 let mohou jezdit metrem zdarma, a dokonce i vysílání našich vlaků je nyní hlášeno v místním dialektu, který je těmto starším lidem mnohem bližší, namísto běžné mandarínštiny na jiných linkách,« řekl Ling.

»Zajistili jsme také několik zaměstnanců, kteří mají stanoviště u výtahů, vchodů a bezpečnostních kontrolních stanovišť a jsou vždy připraveni podat jim pomocnou ruku,« dodal Ling.

Jejich chápavé a ohleduplné služby se dočkaly také uvítání ze strany vesničanů.

Šestašedesátiletá Čou Č’-fang vždy pečlivě očistí prach a špínu, která jí spadne z košíku na zeleninu, než vystoupí z vlaku.

»Když jedeme metrem, všude je vidět personál, který je připraven nám pomoci. Neměli bychom je víc obtěžovat a dělat to, co můžeme,« řekla Čou a dodala, že ona a její přátelé se všichni naučili předpisy o železniční dopravě slovo od slova, aby lépe dodržovali pravidla.

Kdysi došlo k několika podobným sporům v Chang-čou ve východočínské provincii Če-ťiang. Někteří zpochybňovali rozhodnutí veřejné knihovny v Chang-čou být otevřená pro tuláky.

Odpověď vedoucího knihovny se pak stala virální na internetu a byla také často citována internetovými diskutéry během nedávné debaty o železniční tranzitní dopravě v Čchung-čchingu: »Nemám právo zakázat jim vstup do knihovny, aby si četli knihy, ale vy máte právo odejít.« A tak se stalo.

Wang Meng, docent Vysoké školy státní správy na Jihozápadní univerzitě, uvedl, že linka s koši v Čchung-čchingu ztělesňuje filozofii inkluzivity a dobré správy města. Odpověď také ukazuje, že naše městská správa se v současné době posouvá od služby většině k péči o specifické zranitelné skupiny, zatímco naše veřejné služby se mění od běžných a základních služeb k význačným a ušlechtilým službám.

»Ohleduplnost a péče, které jsou zdůrazněny v naší městské správě, také ztělesňují míru vyspělosti čínské městské společnosti,« dodal Wang. »Takové srdečné postupy mohou posílit pocit sounáležitosti a angažovanosti konkrétních skupin vůči městské oblasti a také přimět ostatní občany, aby se sami dozvěděli o pozitivních změnách ve městě.«

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy